onsdag 5 september 2012

ljuset i tunnelns slut

Det börjar verkligen vara lite kvar nu. Totala antalet mornar kvar i tjänst är 29, imorgon alltså endast fyra veckor! Av det är 8 dagar helg, lite på en vecka tillbringas på Kreta och förmodligen fyra sista dagarna tillbringas i Kauhava. Så det är verkligen inte mycket kvar nu. Känns nog lite som man ser ljuset i tunnelns slut nu. Härligt härligt säger jag bara! 


 min TJ-kalender (TJ=tänään jäljellä=idag kvar) påbörjade jag i somras i slutet Niinisalo vistelsen. Totala antalet dagar i tjänst är 270, varav sju första veckorna var grundperioden i Kauhava.

Förra veckan kom ännu en beväring till musikkåren. Han inledde sin tjänstgöring nu i sommar så har ju en hel del dagar kvar, men han bor ju i samma bostad som vi. Detta betyder att jag nu tyvärr måste dela lägenhet med fem grabbar och en major. Ni kan ju tänka er hur mycket jag sist och slutligen gillar den tanken. Men har ju fortfarande mitt rum för mej själv medan de fem grabbarna delar på ett. Lilla minuset för mej blev det att jag numera endast har en madrass i min säng. Jo jag vet, i-landsproblem, men min poäng är att sängen från första början endast är 60 cm smal, men nu när en madrass är borta så ligger jag lägre ner, så jag har en metallstomme runt hela sängen, så det känns lite som att sova i barnsäng igen, och på sätt och vis började sängen kännas ännu smalare nu när man inte kan ha foten utanför sängkanten utan att den tar i en kall metallkant. Så ännu mera fängelsestämning över det hela...


Mitt lilla fängelse. Rummet ser lite mindre ut här så en del inte rymdes med på bild. Men ett långt och tomt rum är det, med en smal säng och sängbord. Verkligen inte hemtrevligt, så gissa hur mycket extra tid jag tillbringar här? Sover och de timmar jag måste vara här när kvällsledighet tar slut. Tror ni jag kommer sakna detta om en månad? Aldrig!


Inga kommentarer: