tisdag 17 september 2013

Vårt bröllop

Idag är det en månad sedan vårt bröllop. Vår underbara dag som nog blev bästa i mitt liv.
Regnet öste tyvärr ner hela dagen, vilket gjorde att vi fick använda oss av plan B vid fotograferingen. Så vi fotade vid shell-macken inne i stan, som by the way är Finlands äldsta, och vid hembygdsgården i Karleby. Men bilderna blev helt superfina, så vi är nog mer än nöjda över dem ändå. Vi hade ju också väldans tur att få så bra fotograf som Photomoments med så kort förvarning som endast några dagar innan bröllopet...




Bilder: Photomoments
 
Min syster hjälpte mej klä på mej klänningen efter att jag kommit fån frisör och smink. Min frisör hade jag också med mej dagen lång eftersom det var min mycket goda vän som gjorde frisyren.
Klänningen var som en dröm! Vit med lite utsmyckningar och långt släp. Jag skulle egentligen inte ha så långt släp, men när jag provade den där klänningen var den bara för perfekt, så då gjorde det inget att släpet var långt. Snarare tvärtom, det blev en prinsessklänning jag drömt om hela mitt liv!
Skorna hade jag bestämt sedan länge att de inte skulle vara vita, utan härligt rosa istället, så de syns lite bättre under klänningen.
Blommorna var också perfekta! Jag ville ha en stor rund, rosa bukett med lite vitt i. Jag bestämde blommorna tillsammans med floristen och gav henne sedan fria händer. Perfekt är ordet!

 
 

 
Vigseln höll vi i min hemkyrka, Karleby sockenkyrka. Kan inte påstå jag minns så mycket av prästens tal såhär i efterhand, var väl för spänd, men mest lycklig och rörd. Känslan när vi sade jag till varandra och när vi sedan lovade att älska varandra i nöd och lust går inte att beskriva. Under vigseln spelade min gamla oboelärare, mycket vackert!
Regnet öste ner ännu när vi gick ut, så alla stod och småmyste under sina paraplyer och vi åkte iväg ganska fort mot festplatsen.




 
Festen höll vi vid Lappfors Strandpaviljong. Som tur slutade det regna till kvällen och solen kom fram en stund. Vi hade temafärgerna pink och turkos, vilket jag hade försökt hålla från början till slut. Och kan nog säga att jag fortfarande är nöjd med valet, modernt, lekfullt men stilrent. Vi använde oss av mycket blommor från mammas fina trädgård, en hel del ljus och en massa vita stenar, som jag också hade målat till namnskyltar till var och en. Godisbuffén blev verkligen en succé!
 


 

 
Festen blev minsann ett minne för livet! Maten var supergod, programmet roligt och underhållande, rörande och fina tal både av pappa och min farmor, vackra sånginslag av mina systrar och kusiner...och framförallt trevliga gäster! Det är minsann gästen som gör festen!
Älsklingen och jag hade varsin överraskning åt varandra, som vi inte berättat åt varandra på förhand. Själv hade jag skrivit en sång som jag sjöng till honom på festen, medan han ordnat med en lite maffigare överraskning, nämligen ett fyrverkeri! Wow räcker inte, har aldrig sett så vackert fyrverkeri! Stort, mäktigt och underbart!

 
 
 
 
Bröllopsvalsen dansade vi till en klassisk vals som några av mina studievänner från Helsingfors spelade. Det var nog tidernas längsta vals, men vi dansade fint till den iaf. (iaf kändes det så, och så sade gästerna också efteråt). Resten av kvällen dansade vi och våra gäster till lite svängigare musik av vårt fina band.
 


Foton: Mamma, Mialinnea, Satucecilia, Toffe, Lillannillan
 
bild: Photomoments
 

3 kommentarer:

Ester sa...

Va fantastiska bilder! Var hade ni bröllopsfesten? :)

Ester sa...

Vilka fantastiska bilder! Var hade ni bröllopsfesten? :)

Lillannillan sa...

Tack! Vi hade den i Lappfors, vid ungdomsföreningens danspaviljong :)