tisdag 24 augusti 2010

Vår resa till Åland

Under natten till torsdag körde Älsklingen och jag ner till Åbo, eller rättare sagt, Älsklingen körde och jag satt bredvid (och sov halva vägen). På torsdag morgon tog vi Silja Line Galaxy över till Mariehamn. Solen sken och vår resa började perfekt.

På Åland körde vi först till Eckerö där vi tänkt övernatta, men när vi kom dit konstaterade vi att vi åker tillbaka till Mariehamn och övernattar där istället. Och så blev det. Vi hittade till campingen Gröna Udden och frågade om de hade några lediga stugor, men de kunde inte svara med säkerhet innan klockan fem. Så vi fördröjde tiden med att spela minigolf...

Älsklingen vann minigolf och vi fick ingen stuga... Så efter funderingar fram och tillbaka tog vi in på ett gästhem. Egentligen blev det gästhem pga att vi kom på att vi glömt liggunderlag till tältet, och affärerna redan stängt (stängde tidigt), så ett kallt tältgolv rakt på marken lockade inte precis ;) men nu i efterhand kan vi säga att första natten var lyxigaste eftersom vi hade mjuk säng och frukost.

De nästa tre nätterna sov vi ändå i tält på Gröna Uddens camping, vi köpte billiga badmadrasser som vi blåste upp. Lite fyndig som Älsklingen är så tejpade vi ihop madrasserna så att vi hade en bred "säng". Lika bekvämt som första natten var det ju kanske inte, inte heller lika varmt, men tältande har sin charm.

Dagarna på Åland spenderade vi med både lite shopping och ganska mycket sevärdheter. Vi besökte Kastelholms slott (kommer i ett skiljt inlägg), Bomarsunds fätstningsruiner, Lemland, körde GoCart (första gången i mitt liv för min del, men superkul!), Lumparland, Geta, Eckerö...Vi kan gott säga att vi sett hela Åland, vi körde nämnligen runt hela Åland. Ur en reseguide läste vi vad som var sevärt, och mycket mera skulle vi gjort om inte sesongen i princip tagit slut så många platser hade stängt...

Åland har en så underbart vacker natur! Skärgården, de röda vägarna, klippor, ängar, äppelträd, gamla hus, landsbygd...

Fästningsruinerna i Bomarsund. Byggdes under Ryska imperiet, men anfölls och totalförstördes av Britter och Fransmän år 1854, när fästningen ännu var halvfärgid. Kanonen på den andra bilden kommer från Bomarsunds Fästning.

Simmade gjorde vi också på Åland, trots att vädret inte alltid var på vår sida (stormade och regnade en aning...) Vi varvade de flesta stränder, men simmade inte vid fler än två...Vid en simstrand märkte vi plötsligt att vi hade maneter runt oss, eller rättare sagt såg vi två maneter. Fyyy! Hatar maneter, de är läskiga och sliskiga! Men annars var stranden där vi simmade helt perfekt, långgrund, varm, sandbotten, klippor... Skylten fanns vid varje strand, och den var så "gullig" (om man kan säga det) så vi var tvugna att fota den :P

Får fanns det mycket av på Åland. Fåret som går över vägen hade rymt från hagen...

Hem åkte vi på måndag. Silja Line Europa tog oss till Åbo, varefter det ännu återstod att köra upp till Österbotten.

Vår resa var helt enkelt härlig! Hade underbara dagar, mycket upplevt, mycket att berätta, många minnen och ett par hundra bilder att tänka tillbaka på och se på under mörka vinterkvällar...