tisdag 9 april 2013

jordgubbar till sommaren?

Jag vet, det tog mej hela vintern, men nu har jag Äntligen fått bytt utseende och header på bloggen. Skall försöka byta lite fortare nästa gång, och hållas lite mera up-to-date enligt årstiden...

På tal om årstiden så har vi ju vår, och till våren hör det till att så blommor. Farmor sådde alltid förut en hel massa blommor som hon sedan planterade ut i trädgården till sommaren. Och det var inte någon liten trädgård hon hade, så hon sparade en hel del slantar med att driva upp sina plantor själv istället för att köpa dem. Nuförtiden bor ju farmor i stan så hon behöver inte driva upp plantor till trädgården längre, så försöker få den vårkänslan här i vasa istället. Inte med blomplantor iår utan jordgubbs- och smultronplantor, i hopp om att få äta lite bär på balkongen i sommar. Jordgubbsplantorna provade jag med en konservburk innehållande jodgubbsfrön som jag köpte för flera veckor sedan. Enkelt sätt med att bara ta botr locken, vattna och vänta. Tror jag skall försöka med någon ört nästa gång... Smultronen gömmer sej ännu under jorden, för de är helt nysådda ennu, men kanske de också spricker upp så småningom...


Inga kommentarer: