onsdag 4 juli 2012

Slapp stämning i kompaniet

Hade sköna lediga dagar hemma så ville inte ens ta fram datorn och blogga även om det både fanns att blogga om och tid att blogga. Men ibland måste man ju prioritera, eller hur? Men nu är mina lediga dagar slut och sovmornarna över, för här är man tillbaka för nästsista veckan i Niinisalo. Känns lite som om det skulle vara måndag idag, men det är ju redan onsdag så jag får ju åka hem igen redan i övermorgon! Dessutom slipper jag hem rätt tidigt för vi skall till Kauhava och spela på hemförlovningsfest, så redan efter den får jag permission! 

Här i Niinisalo e stämningen ganska slapp, aningen råddig kan man säga, inte i musikkåren förstås, men i kompaniet. Många blir hemförlovade på fredag så de bryr sej inte längre om militärisk klädnad, perfekta formationer och sådat, inte heller bryr sej någon om att det är tystnad tio på kvällen, och vissa orkar knappt stiga upp på mornarna direkt. Kommer vara lustigt att jämföra denna vecka med nästa när nya beväringar stiger i tjänst, då allt igen blir noggrannt och på sekunden bråttom. Men å andra sidan är det fortfarande ingen som riktigt bryr sej om oss kommenderade militärmusiker som går omkring i våra blåa baretter. Blickar får man ju, men tror främst på att det är för att jag är tjej, det är ju ändå inte så många sådana här nu ändå, så några busvisslingar får man ta med en nypa humor. 

Men nu skall jag tillbaka till kåren, eftermiddagskaffet i soldathemmet är över, och övning kallar...

Inga kommentarer: