torsdag 18 oktober 2012

Borta bra men hemma bäst

Helsingfors var sej likt. Samma människor som stressade tar sej genom staden, rusar till metron och tåg och ser allmänt sura och stressade ut. Samma tidtabeller och rutter kör trafiken. Samma personer som står och delar ut metro-tidningen. Samma romer som sitter i samma hörn med en paffmugg. Samma tanter i sina pälsar och översminkade ansikten i Stockmann. Samma gamla Helsingfors helt enkelt. Livet rullar på som om inget hänt. Och med lika trist och regnit väder som i resten av landet gjorde ju inte staden precis vackrare. Nejdå, jag saknar inte staden. Går gärna nu som då dit som turist, men tror nog aldrig jag bosätter mej där igen. Men måste säga att det ändå kändes bra att åka dit en sväng idag, framförallt till skolan. Där hade nu heller inte mycket förändrats. Var ganska tyst i skolan eftersom de hade höstlov, men några vänner träffade jag alltid, vilket var mycket mycket roligt. Min tutor-lärare däremot var på resa, så får prata med honom via majlen nästa vecka istället. Men nu har jag iaf bekräftat åt vilket håll jag vill ha distansförhållande. Får se bara när jag näst återser huvudstaden. Om det är före julen eller först på vårkanten får vi se senare...

Inga kommentarer: