måndag 31 december 2012

Året 2012

Då har igen ett år gått. Snabbt tycker man jämt det går, men när man tänker tillbaka på hela året så är det en himla massa som hänt och kanske året inte gick sååå fort sist och slutligen? Det är ju ändå 365 dagar, och varje dag har 24 timmar, så egentligen går varje år precis lika fort och man har precis lika mycket tid på sej att göra saker och ting.
Men mitt 2012 var ett väldigt speciellt år, och händelserikt var det även om tre fjärdedelar av året gick till militärtjänstgöringen. Tror bloggandet har lidit en hel del detta år, men det beror ju också på militärtiden. Men något dåligt år har det inte varit, även om livet går som en berg och dal bana ibland...

JANUARI

Året började defenitivt inte som andra år. Redan den nionde januari förändrades mitt liv totalt när jag steg in genom portarna till det militära livet i Kauhava. Jag som liten flicka, som tycker om att gå med klackar, lockigt hår och kjol skulle plötsligt börja klä mej i militärkläder, vakna klockan 6, ha håret i stram knut, lära mej hur man går, står och är i militären. Det var nya saker varje dag, sluten ordning, marsch, vapen, skidning, gasmask, lektioner, bäddande av sängen, ja allt vad som hörde militärlivet till. En tuff början på det nya året verkligen.


FEBRUARI

Februari var ganska lik januari, lite lättare blev det psykiskt när man närmade sig den dag då grundperioden var över och jag skulle flyttas till musikkåren i Vasa. Men tunga dagar i militären hann jag nog med ändå, det var dessutom lägerdags, vilket som tur slutade med att jag var sjuk i feber halva lägret och fick vara på brigaden. Men det var skidning, slutprov, skjutprov, körtillstånd och allt sådant som vi hade i januari också. Men sedan flyttades jag äntligen till Vasa, till en militärbostad på brändö med 60cm bred säng, cykeln blev mitt transportmedel i ur och skur och även om jag inte var civil, blev livet betydligt lättare när jag kunde träffa Älsklingen på kvällarna.
Älsklingen fyllde också år i februari, och dessutom firade vi att vi varit tillsammans fem år. 


MARS

I mars hann jeg med mycket. Vi hade vår första spelning med musikkåren, helgerna spenderades både med Älsklingen och med familj, vi besökte tropiclandia med Älsklingens syster med familj, jag var på kommendering till Åbo varefter jag åkte över helgen till Helsingfors med KUF:s revygäng, och sedan redan följande vecka körde vi upp till Ylläs med Älsklingen. Dessutom hann vi mellan varven se på lägenheter och hittade vår parhuslägenhet och skrev på kontraktet till det. 


APRIL

I april fick vi äntligen flytta in i vår lägenhet. Vi gjorde det ganska långsamt och flyttade först mej från lägenheten jag hade i helsingfors, och sedan tog vi och flyttade Älsklingens saker ur den lägenhet han hade haft på brändö. Vi skaffade lite nya möbler och började bygga upp vårt första gemensamma hem. Oficiellt bodde jag ännu på brändö i miltärbostaden, och där sov jag de flesta nätter också, men kvällarna var jag ändå hemma. 
För övrigt gick april ganska lugnt, vi hade kapellmästarperiod och spenderade ett par nätter på brigaden i Niinisalo. I april började jag också på allvar träna inför coopertestet.


MAJ

Första maj firade vi i vasa med picnic, sedan rullade månaden på med en hel del vardagliga saker som loppsbord och små mål-projekt. Vi hade konserter med Jari Sillanpää så blev en hel del långa dagar och mycket buss. Jag tränade som aldrig förr och siktade in mej på att klara coopertestet redan innan sommarn var slut. Mot slutet av maj vände även mitt militärtåg och hälften var avklarat. Strax efter det blev Älsklingen utexaminerad elingenjör vilket vi firade hemma hos oss. 



 JUNI

I juni led jag av fruktansvärd valpsjuka i benen, försökte vila, massera, spola med kallt och varmt vatten, tänja och allt möjligt för att de skulle bli bra och jag skulle kunna börja träna igen. Mot slutet av månaden började jag länka igen trort sjuka ben, men tog det försiktigt och sprang endast på skogsvägar.
I mitten av juni blev jag kommenderad till Niinisalo för fyra veckor medan vasas musikkår var på semester. Så blev igen brigadliv och distans till Älsklingen. Men helgerna spenderade jag hemma och midsommaren likaså. Älsklingen och jag tillbringade all tid vi kunde tillsammans på helgerna och gjorde också utflykt till Replot.


JULI

 Början på månaden tillbringades ännu i Niinisalo, och jag var med när nya beväringar ryckte in, tänkte tillbaka på dagen för ett halvt år sedan och gladde mej åt att jag endast hade tre månader kvar. 
I mitten av månaden blev det två stycken bröllop vilka tyvärr båda var på samma dag. Resten av månaden spenderades i Vasa. På dagarna vid musikkåren och kvällarna med Älsklingen. Blev det fina sommarkvällar och vi åkte och spela minigolf eller cyklade till Replot.


AUGUSTI

I augusti var det dags för vaktparad för musikkåren, så då åkte vi ner till Helsingfors och paraderade och spelade en konsert i Esplanaden. 
Vi lade nytt tyg på två av stolarna i köket och bakade paj av blåbär ur vår "egen" skog. Det blev höst i luften och vi firade Veneziad på villan och dansade på bryggan.
Jag sprang coopertestet, men fick det gokänt först med alternativet på ergo-cykeln.



 SEPTEMBER

Det blev september och vi inledde det med en blueshelg vid Föreningen. Det återstod bara en månad av militärtiden och man började se ljuset i tunnelns slut. Vädret var höstigt hemma så Älsklingen och jag drog mot varmare breddgrader, närmare bestämt Kreta. Där spenderade vi en underbar vecka och hann sola, simma, shoppa, hyra bil, äta gott och bara vara. Säkert den bästa veckan på hela året. 


OKTOBER

Det blev oktober, och dags att åka tillbaka till Kauhava för några sista dagar. Blev hemförlovad den fjärde oktober, då som korpral. Äntligen fick Älsklingen och jag börja bo med varandra officiellt och på heltid! Jag började jobba vid musikkåren redan måndagen efter och kunda cykla genom vasa i civla kläder. 
Det blev mörkt på kvällarna och jag började ha tända ljus hemma. Gjorde en tripp till Helsingfors och träffade några vänner i skolan. Första snön föll och i slutet av månaden åkte vi med musikkåren till Huittinen på MIL-Classical.


NOVEMBER

Jag fyllde år i början av november och Älsklingen hade gjort i ordning en fin kväll hemma när jag kom från jobbet. November gick mycket åt till jobb, och många konserter hade vi. Mellan varven försökte jag ta det lugnt, och gjorde bland annat dörrkrans, adventsljustake och drack glögg. Spenderade också en helg nere i Esbo, tillsammans med vasa sinfonietta.



DECEMBER

December gick också mycket i arbetets och spelningars tecken. Vi hade självtändighetsdagskonserter, julkonserter och några övriga spelningar. Men redan i början av månaden tog jag mej tid att baka årets pepparkakshus. Senare bakade jag också en pepparkakshusvagn (som jag visar i ett annat inlägg). Vi hade Faster med familj på te och smörgås och sedan var jag som modell till Satucecilia och blev sminkad och friserad. Vi åkte med Älsklingen till Tuuri och julshoppa och hade sedan en alldeles egen gran i vårt hem. Jorden gick inte under den 21, så vi kunde spendera hela julen i hemtrakterna med familj och släkt. 





Om några timmar inleder vi ett nytt år, får se vad det året för med sig? Jag vet att året kommer bli speciellt av många olika skäl, och väntar med spänning på vad året för med sig. Har ännu inte bestämt om jag tänker ge några nyårslöften, man håller ju dem ändå aldrig. 
Men Gott Nytt År allesammans! Så syns vi igen nästa år!

Inga kommentarer: