måndag 5 september 2011

Sesongens sista solrosor


Har ställt en stor vas med solrosor på köksbordet ikväll. Har själv plockat dem från en blomsteräng där H-fors stad odlar blommor endast för att bli hemplockade. Egentligen är väl plockningssesongen slut nu, men det kom jag fram till först när jag cyklat ca sju kilometer till den äng jag kände till. De allra flesta solrosorna hade redan blivit plockade, och majoriteten av de som fanns kvar var redan utblommade, men jag gick runt och letade lite och hittade många mindre blommor som ännu såg helt bra ut. Plockade så mycket jag fick i handen, och tänkte att ingen annan plockar dessa längre så jag kan bra ta hem lite mera så får de iaf pryda någons bord innan de vissnar bort, de har ju ändå odlats för det.


Hittade också några kortare som var fina, så tog hem de också. Lade dem i min gula gräddsnäcka, som praktiskt taget aldrig blir använd, eftersom jag själv inte dricker kaffe och heller inte så ofta har kaffegäster. Så nu fick den en ny uppgift för en tid, och tillsammans med solrosorna får de pryda mitt nattduksbord. Trevligt att vakna med färska blommor bredvid sängen!


2 kommentarer:

mammacarina sa...

Va fint! Tänk va bra att man får naa gratis.

Mia sa...

Oj va fint! Nästa år ska ja no så solrosor. :)