måndag 13 februari 2012

läger-recension

Visst blev det ett slut på mitt första (och sista) läger också. På onsdagen var det igen dags att åka till sjukstugan, men denna gång för återgranskning. Febern hade ju gått ner redan på tisdagmorgon så det var ju bra, medicinen jag fick öppnade direkt näsan och trycket i huvudet försvann på en gång, så jag var nästan frisk kan man säga. Så jag sa till skötaren att friskförklara mej så jag kan åka tillbaka till lägret, och att jag defenitivt inte vill ha några befrielser från något utan istället åker dit i fulla kraft än som befriad och då istället stå och frysa och se på när andra gör allt. Så blev då skickad tillbaka till lägret igen på onsdag, men innan vi slapp iväg (efter nästan fyra timmar av endast väntande) och tills att vi var på plats på lägret så var den dagens tjänstgöring nästan över, så i princip var jag ledig även den dagen.

Så summa sumarum av lägret:
Första dagen bestod mest av att resa tält, ta ner tält, resa dem igen osv. Att lära sej hur man är på läger, hur kaminen fungerar osv. osv. Så dagen i sej själv var inte så tung, trots att jag hade feber. Men höll nog på bli rätt frustrerad på grabbarna i min grupp när vi skulle resa och ta ner tältet, då de inte gjorde något och inte förstod om man sa till om något, så ibland var det nog att säga till på skarpen. Men när vi sedan hade tävling mellan grupperna om vem som lägger upp tältet snabbast och bäst så vann vi överlägset, så nog gjorde de bra när det behövdes.
Tisdagen blev ju som sagt tillbringad på brigaden, likaså halva onsdagen. Dessa dagar var tydligen de två tyngsta dagarna på lägret, så slapp ju nog då relativt enkelt undan.
Torsdagen var det dags för stridsfärdighetsprovet. En bana med femton olika punkter som behandlade Allt vi lärt oss under de senaste fem veckorna. Banan var lång, tog väl en tre timmar, men inte så tung jag väntat mej. Tyngst var att springa i skogen mellan punkterna, så på en punkt var jag tvungen att fråga om jag kunde få andas en stund innan jag utför det som skulle göras. Men betydligt tyngre kunde det ha varit. Lite stör det mej att jag inte kunde allt helt och hållet eftersom jag missat två dagar på lägret då de gick igenom en del, men gjorde mitt bästa ändå...
Fredagen var redan hemfärdsdag, så då var det att packa, ta ner tältet, städa området osv. Bråttom hade vi på brigaden iaf, när allt skulle städas, packas upp, föras på tork, vapnet skulle putsas...så när vi väl slapp på permission så var det himla skönt att bara få sätta sej i bilen hem.

Sov ju iaf tre av fyra nätter i tält på lägret och konstaterade att det egentligen var ganska mysigt (ibland). Bara sällskapet skulle ha varit annan, madrassen lite mjukare och tältet varit varmt hela tiden. Vi hade ju uppdelat nätterna i turer när man skulle vara kaminvakt, så en timme varje natt var det på ens ansvar att tältet var varmt. Då var det bara att fylla på med så mycket ved som rymdes hela tiden, för annars vaknade någon och klagade på att de fryser, och jo det blir nog fort himla kallt då det är långt på minus utomhus (-28 var det visst en natt) även om man sover i en sovsäck...

Så mitt enda läger klarade jag fint, vet inte om man kan kalla det tur eller otur att jag blev sjuk innan och under det, men lättare kom jag ju undan...

Inga kommentarer: