torsdag 14 november 2013

Finmotorik

Och så var den visiten till Helsingfors över. Sitter på tåget på väg hem till Vasa igen efter att suttit på den obligatoriska föreläsningen som var orsaken till min Helsingforsvisit denna gång. Riktigt intressant föreläsning faktiskt, synd bara att jag aldrig hinner sitta hela föreläsningen om jag endast är på en dags visit, eftersom sista tåget hem går 18.30 och föreläsningen slutar 19.00. Men ibland är det skönt om föreläsningen är tråkig, men den här gången skulle jag kunnat sitta hela.
Vi pratade om mur musiken påverkar uppväxten och olika sorters stadier man går igenom när man växer upp. Vi började redan i hur mycket tiden i magen påverkar våra sinnen för olika sorters musik och ljud och rytm. Så lyssnade vi på en fiction ljudfil av hur det låter i magen och efteråt en riktig inspelning från magen, hur hjärtat bultar, hur vattnet runt påverkar ljuden och hur ljud och musik hörs från utsidan. Man kanske inte tänker på det men det har nog stor betydelse, så alla ni gravida där ute, sjung och spela musik för era barn och prata med dem, de hör det nog!
Vi gick också igenom flera olika stadier som att känna musiken med hela kroppen (barn som vaggas i famnen), härma och upprepa, och motorik. Vi gjorde också några finmotorikövningar med händerna som verkligen var koncentrationskrävande. Vi satt där, knappa tjugo stycken med händerna fast mot varandra och försökte snurra på t.ex lillfingret och långfingret på samma gång, eller "buga" med pekfingret och ringfingret på samma gång, och så vidare. Övningar som i princip är simpla, men som ändå är så svåra eftersom det handlar om finmotorik och oftast rörelser som inte gjorts tidigare, dvs. rörelsebanorna är ännu inte skapta i kroppen...prova själva så får ni se...
 
Men som sagt en intressant föreläsning var det och en riktigt trevlig dag hade jag för övrigt också i huvudstaden. Fick träffa min fina vän sellisten, som jag nu inte träffat sedan bröllopet. Men nu pratade vi mycket och som tur träffas vi på nytt om två veckor när jag åker ner för några dagar igen...Men nu skall jag göra några finmotorik övningar för att förvirra medpassagerarna lite. Haha...sedan får vi se om det blir lite skoljobb eller allmänt surfande på datorn fram till Vasa...

Inga kommentarer: