fredag 25 oktober 2013

Fredagscookies

Såhär fredagkvällen till ära tänker jag bjuda er på fredagscookies. Eller recept på dem iaf, så får ni baka själva, det tar inte så länge. Ikväll blev det Mariannecookies. Har haft en halv påse (eller 20st.) Mariannegodis liggande i skåpet så tänkte att kanske det är bäst att jag använder upp dem. Mixtrade ihop ett recept som blev riktigt lyckad och självklart delar jag med mej av det till er:
 
Mariannecookies
ca. 15 st.
 
100g mörk choklad
20st Mariannegodis (krossade)
100g smör
1,5 dl socker
1 ägg
2 dl vetemjöl
1,5 msk kakao
1 tsk bakpulver
 
Smält chokladen i ett vattenbad. Vispa smör och socker, tillsätt ägget och vispa pösigt. Blanda vetemjöl, kakao och bakpulver och tillsätt dem sedan i smörblandningen. Rör ner chokladen och mariannekross. Klicka ut på en plåt och grädda i ugnen i 175 grader i 12-15 minuter, beroende på storlek. Låt svalna på ett galler.
 
 
Själv hade jag endast nio cookies per plåt, eftersom jag gjorde dem ganska stora. Vill ni ha mindre är det ju helt upp till er, men ha bra med rum mellan dem eftersom de flyter ut ganska ordentligt. Men håll koll på dem under gräddningen ifall ni gör dem mindre, då kanske tio minuter räcker, och självklart beror det ju på hur bra ugn ni har...

Trevlig helg allesammans!!! <3
 
 
 

Inga kommentarer: