tisdag 31 januari 2012

"Nasse-upplevelse"

Då har man upplevt hur det är att använda "nasse" (alltså skyddsmasken/gasmasken) och det var defenitivt inte en trevlig upplesvelse. Vi skulle lägga på och ta av oss dem flera gånger fram och tillbaka så vi lär oss göra det rätt och fort, och tätt förstås. Okej, inget fel med det, gick riktigt bra, även om det nästan känns som man skulle bli strypt när hjälmen ännu kom på. Men när vi sedan gjort det några gånger skulle vi ut med dem, och vad tror ni vi skulle göra där då? Jo, springa förstås! Nåja, vi sprang (med dem och stridsutrustning förstås)  och tror inte ni jag då börjar få tungt till andas? (i detta skede bör tilläggas att min värsta rädsla är att bli strypt, kvävas eller att drunkna) Med gasmask på kändes det inte alls bra, så jag funderade nog på att om jag skulle säga till, men kämpade på lite till  även om panikkänslorna sakta kom krypande och sedan stannade vi och de frågade oss hur det gick, om någon tyckte det var tungt, otäckt, blev svimfärdig och så vidare. Men sedan skulle vi springa igen, och jag tänkte bara "neeej!", men det var bara att sätta iväg. Men det blev ju bara tyngre och värre hela tiden, så till slut blev jag tvungen att börja gå, och sedan sa de nog att om man riktigt känner att man måst får man nog ta och lösa på masken så luft kommer in underifrån, så det gjorde ju jag direkt. När vi skulle ta av oss dem (direkt efter) var jag nästan redan i panik, så tänkte ju inte få av mej den ens, så de fick komma och hjälpa (hade glömt att jag hade en hjälm på mej). Men fyy sjutton säger jag bara! Gasmasken är nu just det värsta jag vet, t.o.m tetsande går tusen gånger bättre! Känslan av att du är instängd, du ser inte mer än rakt fram typ, du andas genom ett konstigt filter, du kan bara dricka genom ett sugrör (som det dessutom kommer väldigt lite igenom), masken pänner och trycks in i ögonen och varenda gång du andas in spänner masken till ännu mer...Kan det skapa annat än panik när man får tungt att andas? Jag sa bara till de andra tjejjerna att kommer det gasalarm på riktigt och vi skall strida och ha oss, så går jag och gömmer mej i ett hörn någnstans och flyttar inte på mej innan allt är över...

2 kommentarer:

Linda sa...

Usch o fy! Ja har klaustrofobi o fick direkt obehag av att läsa om dina upplevelser!

Kämpa på! :)

Anonym sa...

Bild??