tisdag 1 mars 2011

att lära att lära

Hade lektion med min elev idag igen. Men egen lärare var också med och följde med undervisningen, och efteråt lämnade vi och prata lite. Jag gillar verkligen att vara oboelärare, men det är inte enkelt alltid. Det där med att lära sej att inte använda fraserna "gör inte..." "spela så..." "...inte..." är inte så lätt. Att med positiva och uppmuntrande meningar förklara något och vägleda eleven är inte lätt. Men det är väl därför jag ännu studerar till att bli lärare och inte är det ännu på heltid. Men skoj är det hur som helst. Väntar nog också på den dag jag får yngre elever, är stor skillnad på undervisnings sättet för barn, tonåringar och vuxna. Min nuvarande elev är ju äldre än mej och studerar pop/jazz musik, så kan ju inte undervisa en åttaåring med samma metoder...men fram till det skall jag lära mej att bättre använda mera vägledande meningar istället för "inte"-meningar.

Inga kommentarer: