tisdag 1 mars 2011

Veckans recept: Bullar

Om en vecka är det fastlagstisdag och det betyder ju att man får äta bullar, och flera sådana om man vill, utan att känna sej snål. Den traditionella fastlagsbullen skall väl vara fylld med sylt och grädde, och ibland har de även mandelmassa i sej, men jag är ju inte så förtjust i varken sylt eller grädde, så jag brukar fylla mina med mandelmassa och vaniljvisp. Namnam! Vill man ännu modernisera lite kan man t.ex blanda mariannekross i grädden, det är också gott! Men alla har vi våra favoriter och alltid kan man hitta nya eller köra med det "traditionella" sättet. Men hur som helst, först och främst behövs ju bullar, och här kommer ett recept:

Bullar:

5 dl mjölk
50 g (ett paket) jäst
1 tsk salt
1 msk kardemumma
1,5 dl socker
1 ägg
14-15 dl mjöl
150g smält smör eller margarin

till pensling: ägg
garnera med pärlsocker

Smält smöret och tillsätt mjölken och låt den svalna tills den blir fingervarm (37 grader). Smula i jästen och rör om tills den löst upp sej i mjölken. Blanda i socker, salt, kardemumma och ägg. Häll i hälften av mjölet och vispa kraftigt. Tillsätt resten av mjölet i mindre mängder och knåda degen tills den släpper från bakskålens kanter. Täck skålen och låt den jäsa på ett varmt ställe till sin dubbla volym, ca 30 min. Häll degen på ett mjölat bakbord och rulla den till bullar. Lyft bullarna på en plåt med bakplåtspapper, täck över med en handduk och låt jäsa ytterligare en stund. Pensla bullarna med ett lättvispat ägg, och strö över pärlsocker. Grädda i 200 grader i 12-15 min.

Inga kommentarer: