tisdag 4 oktober 2011

om att bemöta elever lika

Idag var en bättre dag än igår. Vaknade utan huvudvärken som plågat mej i över ett dygn, så jag hade betydligt mera energi att göra något över huvudtaget. Dessutom regnade det inte lika mycket idag, inte alls de gånger jag var på utsidan, vilket var mycket positivt för mitt paraply blåste sönder igår. Köpte mera ingefära idag från affären och gjorde en dunderkur åt mej. Allt för att inte bli förkyld. Hoppas det gör susen, skulle inte ha tid eller lust att bli förkyld nu...


Satt på en ganska intressant föreläsning idag. Den handlade bland annat om att man skall bemöta alla elever på samma sätt, och att man som lärare borde göra allt för elevens bästa och eventuella egna fördomar, tankar och favoriseringar lägga åt sidan. Alla elever har rätt att få det den hjälp de behöver. Lite som när läkare och sjuksköterskor (och andra inom vården) avlägger en ed att de skall göra allt de kan för patienter oberoende av ras, religion, bakgrund osv. Så borde även alla lärare göra, för alla har rätt att lära sej. En ganska intressant syn, även från musikundervisningens sida. För det förekommer allt för ofta i alla sorters skolor att elever blir olika behandlade, och så borde det inte vara. Klart att alla är olika och man måste anpassa sej lite både efter personer och grupper, men att utgångspunkten alltid skulle vara den samma. Och att de negativa bemötningarna skulle ändras till tankar som "vad kan jag göra för att det skall bli bäst för den här eleven?". Som sagt, mina blivande lärar-hjärnceller fick något att fundera på idag.

Inga kommentarer: