tisdag 8 juni 2010

Sommarprojekt klart!

Sommarprojektet klart!
Och supernöjd är jag, blev till och med bättre än jag föreställt mej!
Den här gamla tidningsstället/-bordet i rotting:



har funnits hos min Farmor och Farfar, men i något skede sprack glaset, (kanske var det vid flytten in till stan i höstas eller så hände det redan tidigare), men i alla fall hamnade den ner i källaren och samla damm. Syster M och hennes man E som köpt gården lovade bordet åt mej (något som syster M ångrar lite, eftersom jag gjort om den så fint *fniss*). I ett skede ville jag inte ha det, men när jag kom på var jag kunde ha det och hur jag kunde göra om den så tog jag den ändå..Som tur, för nu ser bordet ut så här:




Jag tog bort den söndriga glasskivan och ritade av det på en tunn fanerskiva och sågade ut. På fanerskivan kaklade jag fast mosaikbitar i ett mönster (som tog förvånansvärt länge att komponera ihop). Själva stommen har jag slipat för att få bort all gammal lack och sedan (efter många om och men) målat vit. Om och men i det fallet att här hemma var det väldigt delade åsikter om ifall den skulle bli vit, pånytt lackad eller mörklackad. Vitt blev det, eftersom det (enligt mej) blir en liten Grekisk känsla då över det hela. När stommen torkat, och mosaikbitarna var på plats, fäste jag bordsskivan med silikon och fogade mosaiken på plats, det blev bäst så, nu syns det inga fula skarvar och fogen smälter in i själva stommen.

Vad tycker ni? Visst blev den inte vackrare nu?

Inga kommentarer: