fredag 14 januari 2011

Veckans recept: Grekisk sallad

Denna vecka blir det recept på sallad, och denna gång grekisk sallad. I och med att jag imorgon åker till Grekland så har jag tagit lite inspiration därifrån till veckans recept. Själv är jag helt överförtjust i fetaost, men oliver och rödlök har jag inte ennu lärt mej gilla...men hur som helst så har jag sökt fram ett recept på en ganska klassisk grekisk sallad.


Grekisk sallad:

1 rödlök
4 tomater
1/2 gurka
1 st isbergssallad
16 svarta oliver
200g fetaost
1 krm svartpeppar
1 msk färsk oregano
1 msk vinäger
olivolja


Skala och skiva rödlöken i tunna skivor. Skär salladen, tomaterna och gurkan och blanda dem tillsammans med rödlöken i en skål. Toppa med fetaost (antingen skuren i bitar eller "smulad") och oliver. Strö över färsk oregano och svartpeppar och droppa vinäger och olivolja över salladen.
Smaklig måltid!

Inga kommentarer: