måndag 17 januari 2011

Vill ha ett eget appelsintrad

Vadret blev blasigt nastan stormigt igarkvall, och fortsatte idag, men solen skiner iaf. Sa ar man i solen sa ar det riktigt gemytligt och skont! Vi har till och med ovat ute i solen nu, vilket var skoj, forutom nar vinden tog tag i noterna, men sant far man tala. Vi ovar ivrigt redan fran formiddagen, men nu ar jag iaf ledig resten av dagen, om jag inte forstas ovar pa egen hand...forst skall vi iaf traska och se oss omkring lite...

Skulle sa vilja att det skulle ga att odla appelsintrad hemma i Finland, for de ar saa mycket godare direkt fran tradet! Vi har ett mandarintrad precis utanfor rumsfonstret sa vi kan till och med mitt i natten ga ut och plocka frukt om vi sa vill eller blir hungriga. Tror vi nastan tommer traden pa frukt innan vi aker hem *hehe* men de har ju lovat att vi far ata sa...Har smakat pa kumkwat ocksa, de smakar lite som en blandning mellan citron och mandarin, och lite annorlunda eftersom man ater dem med skal pa, men goda ar de.
Annat gott vi atit var igar nar vi hittade en helt underbar konditori dar de hade bakelser och praliner som sag helt juvliga ut, och billiga ocksa! Kopte nagra olika praliner och en chokladtartbit och de var bara saaa goda!!! Vi bestamde att vi skall nog besoka konditoriet igen..typ idag *hihi*

Men endast godsaker ater vi ju inte, maten vi fatt ar ocksa forvanansvart god. Vi har t.ex fatt pasta med den godaste tomatsas jag nagonsin atit, och nu skojjar jag verkligen inte! Fragade till och med efter receptet, sa far se om jag far det annu, for den var helt supergod! Annars har vi vid varje maltid fatt nagot som ar helt atbart...

Vi bor helt bredvid havet, vilket ar riktigt skoj. En del har tagit sej ett dopp till och med, men inte jag annu, hoppas pa att det skall sluta blasa lite fore jag vagar mej i, men en gang fore resans slut skall det val nog bli. Kan ju inte koma hem och saga att vi bodde vid havet, men jag aldrig hoppade i...

Men nu skall jag ta och ga ut i solskenet...Ha det gott!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

ja flyttar gärna ti ett land me apelsinträd.. vill bort från de he äckliga snö landet:(

Lillannillan sa...

ja vill no int flytt helt a hallet ti ett sant land, vill att di ska kuna vax i finland :P