tisdag 27 december 2011

Julen är förbi men ändå inte

Julen är förbi, men ändå inte. Julen skall ju inte ut ännu även om jul helgen är över, så inte skall julstänmingen bort då heller. Så nu tänker jag lägga upp några vackra julbilder från här hemma.


 Första året på väldigt länge har vi nu haft hyacinter hemma hos oss. Vi köpte fyra olika färger (rosa, lila, blå och röd) och min favorit blev direkt den röda, med den härligt mörkrosa färgen.



Vår stora ståtliga gran som mamma och jag bar hem ända från skogen. Pappa drog sitt strå till stacken i år med att hjälpa till med att puffa på med kryckan när vi reste granen *hehe*, och så hjälpte han ju nog med ljusen också. Men annars är det nog med kvinnokraft som granen står grön och grann i stugan.
Mamma har (som så många andra) provat på att sticka julekuler så några sådana hänger nu också i vår gran. Jag hittade också ett par domherrar i skåpet som fick ta plats i granen (man skall ju ha fåglar i granen iår, och domherrar är både vackrare och mera passande till julen än de pågågelsliknande fjädersakerna som fanns vid stockmann iår).


Och förstås har vi några långa ståtliga röda amaryllisar hemma. Några nätter före jul hade vi busiga tomtar på besök som bröt av en an de långa stjälkarna och  slängde en amaryllis med löken och allt på golvet. Den som blev bruten band mamma upp som stöd i den andra stjälken så den blommar fint ennu, och den som blev slängd på golvet (några gånger) fick en ny glaskruka och står nu helt på golvet istället. Men tomtar finns i.a.f.



Älsklingen är ikväll vid föreningen och övar inför årets nyårsrevy så sitter hemma ensam och njuter av en av mina julklappar. Kära Sofiafiah gav mej phantomen på operna till julklapp (den version som jag var på bio och se). Och den är bara för bra! Tror jag skall tända brasan, värma glögg och ta på mej ullsockorna till andra akten. Mysigt! Det blåser ju ändå helt förfärligt där ute...

Inga kommentarer: