lördag 31 december 2011

Året 2011

För ett år sedan gav jag er en utmaning om vad ni skall göra detta år. Hur gick det egentligen?
Jag har nu blickat tillbaka på året som gått och konstaterat att det nog varit ett superår! Mycket har jag gjort, mycket har hänt, mycket har jag njutit av och mycket kommer jag att minnas. Det där med att försöka njuta av varje dag och göra det bästa av tiden nu är verkligen något som jag för med mej till nästa år. Livet är ju menat att levas, och det är du som skall göra det, inte någon annan.
Men här kommer nu min recumé av året utgående från min utmaning ifjol:

Gör något du aldrig gjort förut 
Många saker kan man väl räkna upp, men tänkte främst på paragliding på Rhodos, en härlig upplevelse, något jag aldrig provat på tidigare och helt klart värt varje penni.


Besök en plats du aldrig varit till
Jodå, nya platser har jag varit till, både utomlands och i Finland. Nu kan man ju räkna nya ställen i samma stad till nya platser också, men eftersom jag gjort två helt superresor till utlandet iår så lyfter jag fram dem. Greklandsresan från skolan i januari och resan till Rhodos med Älsklingen i slutet av september.




 Kom ihåg dina nära och kära!
Jag är lyckligt lottad med en fin familj och släkt, bra vänner, både från barndomen och nya i helsingfors, så det här har inte varit svårt för mej. Jag tillbringar mer än gärna tid med allesammans! Love you all guys!


 
Ha åtminstone sju dagar under hela året då du vilar ut dej helt, inga måsten eller stress, sov tills du vaknar och inte när klockan ringer

Hmmm, kan kanske inte säga sju exakta dagar, men nog har jag alltid emellanåt försökt varva ner och bara vara. Men måste erkänna att jag är ganska bra på att få dåligt samvete om jag hoppar över övningen en dag jag skulle ha tid med det, eller dagar jag inte gör någonting alls på. Borde kanske tänka på det nästa år, och tillåta mej själv att inte göra någonting ibland.



Köp en hobby-/intressebok. Kok-, Inrednings-, Sport-, Rese-, Kultur-, "you-name-it"-bok.   
Jag hann redan tänka att jag inte köpt någon bok iår, men det hade jag visst. I våras köpte jag en receptbok med superläckra recept i. Nu har jag ju tyvärr boken nere i Huvudstaden, så en bild på den blir det inte denna gång. Har nog fått några böcker också iår, så nog har min bokhylla blivit tyngre allt...



Försök motionera regelbundet
Har motionerat mycket iår, mest nu under hösten och det lönar sej nog. Man mår bra och orkar mera då!




Ta tid för dej själv ibland!
Dethar jag gjort iår. Har dessutom lärt mej att man hur bra som helst kan gå på bio ensam så det hör väl under den här kategorin.



Unna dej lite vardagslyx en gång i månaden
Har nog med jämna mellanrum lyxat till vardagen lite, med både nybakad scones till frukost, biobesök o.s.v
 


Köp något nytt klädesplagg ibland OCH Köp ett par nya skor

Nu som då har nog nya klädesplagg kommit till min garderob, senast igår hittade jag några. Nya skor har jag också köpt iår, hela fem par! (varav alla utom ett var svarta).




Simma i havet!
Check! Både på villan och i grekland!


Bygg en snögubbe eller åtminstone en snölykta




Överraska någon med något oväntat
Kommer inte på något specifikt nu just, kanske borde gjort det oftare...

Ta paus från något (/strejka /fasta) i en månad
Har varit utan sveriges tv-kanaler i huvudstaden hela hösten, så det får duga.

Gör en god gärning för en främling
Har försökt ta tillfället i akt på sådana här saker, med att t.ex. hjälpa mammor med barnvagnar upp i tåget...

Ta tid på två med din Älskling, lever du ensam så ta tid på två med en god vän!

bl.a. Rhodosresan var lyxtid på två, sportlovet i ylläs, första maj, road-tripen i somras...


Besök åtminstone två kulturella händelser 
Två räcker inte nära heller till, inte ens fast jag skulle räkna bort alla jag själv medverkat i.

Plocka en blombukett och lägg den i vas

Unna dej något du själv vill ha
Resa! Symaskin...


Gör något med dina händer, var kreativ!
Det senaste jag gjorde med mina händer som jag verkligen blev stolt över var mitt fina stora pepparkakshus



Till sist, försök njuta av året som kommer, av de olika årstider vi har, av människor du har runt omkring dej, av saker som händer och framförallt av dej själv. Ta vara på varje dag!

Hur har det gått för er???

Inga kommentarer: