torsdag 1 december 2011

Halt i huvudstaden

Första december, nu kan man säga att nedräkningen börjat, och första luckan i julkalendern får öppnas. Okej, om man skulle ha en alltså...Skulle gå och köpa en idag, men det lämnades när jag hade viktiga saker för mej, men imorgon skall den inhandlas! Eftersom alla chokladkalendrar har så illasmakande choklad så tänkte jag att jag köper en vanlig kalender istället, och köper chokladen skiljt. På så sätt har jag en godare och roligare chokladkalender. 

Saknar fortfarande snön helt enormt, ingen riktitg jul utan snö heter det ju. Har inte sett skymten av en enda snöflinga här i huvudstaden ännu, och de närmaste dagarna ser inte ut att bli bättre heller. Men har fått känna av den verkliga vinter som jag så väl varnades för när jag flyttade hit, nämnligen halkan. "skaffa dej bra skor så du klarar av vintern här, det är nämnligen sjukt halt här varje vinter" (jodå, det är väl halt överallt nu just, men refererade bara till vad de sade åt mej då)...och kanske det stämmer. Hann knappt utanför dörren innan jag halkade omkull idag. För en gångs skull hade jag inte bråttom till tåget, och gick i lugnan ro iväg, men såfort jag tar mitt andra steg för att gå över vägen så känner jag hur skon slirar undan mej och jag ligger på rygg (eller höftet för att vara exakt). En bil var på inkörande, så det var bara att fort försöka ta sej upp och ta sej över vägen. Men tur att det inte hände något värre, man kan ju nog bryta både armar och ben sådär. Skulle kanske inte varit det roligaste att ringa oboeläraren och säga "hej, jag är påväg till sjukhuset för jag bröt armen påväg till skolan, så jag kan nog inte komma på spellektion idag, eller på resten av året heller för den delen". En bra start på december hade jag ju nästan iaf...Men kära vänner, gå försiktigt ute nu, för det är halt!

ps. hur många läste rubriken "halltt" i huvudstaden istället för "haaalt" i huvudstaden *fniss*