onsdag 8 september 2010

Veckans recept: Äppelscones

Hejhopp! Efter en kort paus med veckans recept så är de tillbaka! Har laddat batterierna igen och i höst skall det provas och smakas på nya recept. De jag gillar kommer upp på bloggen. Tänker försöka hålla mej till sesongen, och inspireras av både ingredienser och högtider. Nu är det höst så vi börjar med några recept på Äppel. Som första recept bjuder jag på Äppelscones. Måste erkänna att jag själv var rätt skeptisk när jag läste receptet, men efter att ha provat baka dessa scones kan jag konstatera att man inte skall ha för mycket fördomar. Sconesen blev verkligen goda! Till receptet använde jag nästan ett och ett halvt äpple, men det beror ju helt på hur stora äpplen du har. Degen är i sej ganska lös, men resultatet blir istället luftiga bröd.

Veckans recept: Äppelscones

2,5 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
2 tsk bakpulver
50 g smör
1,5 dl mjölk
2 dl tärnade syrliga äpplen
1 tsk smör
2 msk socker
kanel

Skala och tärna äpplen, fräs dem lätt i smör (1 tsk) och tillsätt sockret. Låt koka en liten stund, tillsätt kanel och ta av från plattan för att svalnas. Blanda mjöl, salt och bakpulver i en bunke, tillsätt smöret och knåda ihop. Tillsätt mjölken och äppeltärningarna, blanda fort till en deg. Gör antingen små bröd eller ett stort på en plåt, grädda i ugnen i 250 grader i 10-12 minuter. Servera med smör och en skiva ost.



Smaklig måltid!

Inga kommentarer: