måndag 22 mars 2010

mitt höft är vridet...

Ikväll på kursen i kehonhuolto hade vi hållnings/ställnings kontroll när vi spelar våra instrument, eller det var bara vi blåsare idag, andra instrumentgrupper har haft tidigare... Men det blev iaf konstaterat att jag har riktigt bra ställning när jag spelar men några saker borde jag tänka på. Har förövrigt varit väldigt fokuserad på att försöka ha en ergonomiskt rätt spelställning och undvika spänningar, så det var mycket intressant på lektionen idag. Dessutom var det roligt att se att andra har "värre" hållning än mej *fniss*.
Det mest intressanta var att läraren konstaterade att mitt höft är vridet lite. Har höger höft lite längre fram än vänstra, medan överkroppen är helt framåtvänd. Det är inte någon stor skillnad, men lite. Någon stor skada på kroppen gör det inte heller, men det är något man borde tänka på när man t.ex spelar eller gymnastiserar.
Och så skall jag börja jumppa upp mina fingrar, speciellt lillfingrarna ock försöka använda vänster handen mera. Har ni nångång tänkt på hur svårt det är att använda vänsterhand ifall du är högerhänt? Helt otroligt svårt! Men använder ju den handen hela tiden, när man skriver, ritar, använder sax, äter, skriver textmeddelanden och på dator, dricker, etc. etc. Listan kan bli lång! Men nu skall jag försöka börja använda vänster hand mera för att få mera kontroll i den.

Men nu skall jag så småningom krypa till kojs! Sov gott allesammans!

Inga kommentarer: