torsdag 23 december 2010

Veckans recept: Semlor

Under julen är det helt enkelt ett måste att äta rester av julskinkan på bröd, så tycker det passar ypperligt att lägga upp ett recept på semlor (obs, bull-semlor utan bröd-semlor). För vad kan nu vara bättre i mellandagarna än nybakade semlor med julskinka på?

Veckans recept: Semlor 
(ca. 20 st)

1 paket jäst
5 dl fingerljummet vatten, 37˚
1 dl mjölk
2 tsk salt
1 msk honung
5 dl ljust och milt fullkornsvetemjöl
8 dl vetemjöl 


Smula jästen i en bunke. Blanda vatten och mjölk och häll lite över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt resten av vatten- och mjölkblandning, salt och honung. Rör ner fullkornsvetemjöl och det mesta av vetemjölet (spara ca 1 dl till utbakningen). Arbeta snabbt ihop den lösa degen. Strö över lite vetemjöl, täck med bakduk och låt degen jäsa 1–1 ½ timme. (Den ska bara jäsa en gång).
Strö ut ca ½ dl vetemjöl på bakbordet och tippa försiktigt ut den lösa degen. Obs! Knåda inte – jäsbubblorna ska vara kvar. Strö ytterligare lite vetemjöl över degen, ca ½ dl. Platta försiktigt och lätt ut degen med handen till ca 30 x 40 cm. Skär snabbt degen i 6–7 cm smala remsor. Det går lättast med en degskrapa av metall. Dela varje remsa i 2–3 delar på snedden. Det gör ingenting om bröden inte får samma form, bara de får ungefär samma storlek. Vik ihop och lägg bröden (de är fortfarande lösa) på plåtar med bakplåtspapper.
Grädda i ugnen i 200 grader i ca. 10-12 min, tills bröden får en fin gyllenbrun färg. Låt svalna på galler utan bakduk, så blir brödskorpan härligt frasig.
bilden är från nätet

2 kommentarer:

WM sa...

Du har en mysig blogg!

Jag hoppas att du inte tar illa upp, men jag skulle vilja påpeka ett par saker. 1) Man ska undvika s.k. hotlinking. Det förklaras här: http://wpxl.se/guider/stoppa-hotlinking-av-dina-bilder-med-htaccess/ Dvs. om du vill låna någons bild, bör du först spara den på din dator. Om du länkar direkt till någons sida, så måste ägaren av sidan betala för att du använt deras bild. 2) Man ska ange källan till bilden noggrannt. Det räcker inte med att man säger att det är från nätet eller har hittats med Google. :)

Lillannillan sa...

Hej!
Tack för kommentaren! Nej jag tar inte alls illa upp! Jag försöker själv använda så litet bilder från nätet som möjligt men alltid går det inte, och när jag blir tvungen undviker jag iaf andras bloggbilder och använder hellre från sidor så som recept.nu, och de sparar jag alltid på min dator innan. Men skall i fortsättningen vara lite noggrannare med bilderna jag använder. :)