söndag 3 oktober 2010

på tåget - igen...

Då var den helgen förbi och igen sitter jag på (surprise, surprise) tåget! Bloggar mycket från tåget nuförtiden, men det är så bra tidsfördriv. Konstaterade när jag kom hem i fredags att jag inte är den personen som kan sitta stilla i flera timmar och inte göra någonting. Bredvid mej satt en äldre medelålders man, och hela vägen från Helsingfors upp till Karleby satt han bara stilla och tittade ut genom fönstret. Inte läste han, inte hämtade han kaffe och inte sov han, nej han bara satt stilla, och han skulle ända upp till Uleåborg, dvs ännu två timmar att bara sitta! Jag förstår inte hur man klarar av sådant. Jag vill åtminstone ha en tidning eller en bok när jag skall sitta stilla länge (eller så sover jag, vilket kanske jag oftare gör under längre sträckor).

Igår var jag som sagt barnvakt hela dagen, och det gick bra, men oj vad det kan vara tungt att passa ett batn även om det bara är 8 månader gammalt! Lyfter hatten åt alla småbarnsföräldrar! Man måste ju vara på alerten hela tiden så att de inte plötsligt krypigt iväg någonstans och gör något de inte får göra. Dessutom är det ju inte precis så att de kan underhålla sej själva hur länge som helst... Men trots att det är tungt så är det nog mycket roligt! Småbarn kan ge så mycket glädje, och de kräver heller inte mycket för att det kunde bli en rolig lek, för allt är ju intressant!

På kvällen bakade jag pizza och sedan satt jag och Älsklingen hela kvällen i soffan framför TV:n. Ingen av oss orkade riktigt göra så mycket, jag var trött efter att vara barnvakt och han efter jobbet. Dessutom skall Älsklingen in på reservövning nu imorgon, så det var riktigt trevligt att spendera kvällen på två.

Hoppas ni alla haft en trevlig helg!

Inga kommentarer: